085-4833503 [email protected]

ADADA

Ik heb een theorie. Of die klopt is een tweede, maar ik pas hem zo veel mogelijk toe en het lijkt te werken. En bij mij, als iemand anders hem toepast, werkt het ook. Dan voel ik me goed.
De theorie gaat over aandacht. Aandacht als voorwaarden om in leven te blijven.

Stel je komt terecht op een onbewoond eiland. Wat houdt jou dan in leven, naast eten en drinken ? Hoop is vaak het antwoord, want hoop doet leven. Ik denk echter dat het dieper zit. Want waar hoop je dan op ?
Mijn theorie is dat ‘hoop’ je niet in leven houdt, maar de hoop dat je ooit weer aandacht krijgt van iemand (of iets).
Ik geloof dus ook, uitgaande van genoeg eten en drinken, dat als er op een morgen een puppy (levend) aanspoelt op je onbewoonde eiland, je dan voor de komende 12 jaar goed zit. Je bent immers weer voor die periode voorzien van aandacht van een levend wezen. Zorg goed voor je nieuwe maatje !

Dus in mijn theorie is aandacht van levensbelang. In de praktijk zie je ook dat negatieve aandacht zelfs fijner is dan geen aandacht. Kijk maar naar kinderen die aandacht van je vragen. Als je die niet geeft heb je kans dat ze iets gaan doen wat je niet zo leuk vindt, waardoor je boos wordt. Nu krijgen ze aandacht; weliswaar negatieve aandacht, maar blijkbaar is dat fijner dan geen aandacht.
In deze tijd kan je prima aan je aandacht komen. Twitter, facebook, noem allemaal maar op, zijn manieren om aandacht te vragen en te krijgen. En sommige gaan daarin dan wel weer heel ver. Er zijn zelfs ziekten (“Theatrale persoonlijkheidsstoornis” en het “Münchhausen-syndroom”) waarbij mensen er alles aan doen om in het middelpunt van de belangstelling te staan, zelfs ziekten faken.

Aandacht is fijn! Wat ook fijn is, is duidelijkheid. De meeste mensen houden niet van onduidelijkheid en zeker op bepaalde gebieden zoals gezondheid, werk en financiën. Onduidelijkheid geeft vaak onzekerheid en dat willen ze zeker niet! Kijk bijvoorbeeld naar veranderingen binnen organisaties. Op het moment dat de eerste geruchten de ronde gaan is het hek van de dam. Iedereen wil het fijne ervan weten en men zoekt elkaar op om te kijken of men duidelijkheid kan krijgen.

Terug naar de theorie. Ik vertel de deelnemers in mijn trainingen altijd dat klanten (sales training) en medewerkers (leiderschapstraining) maar 5 dingen nodig hebben en schrijf vervolgens ADADA op de flip over. Heel snel vullen ze de eerste 2 in: Aandacht en duidelijkheid ! Dan begint het kraken om ADA in te vullen.
Een beetje flauw, alhoewel de deelnemers het altijd leuk vinden, geef ik dan aan dat ADADA staat voor: Aandacht, duidelijkheid, aandacht, duidelijkheid en aandacht.

Mijn tip zou dan ook zijn: Geef je klanten en / of medewerkers ADADA, en zie wat er gebeurt.

ADADA

Bedankt voor je aandacht; ik voel me er goed bij !

Marco Staal