085-0870662 [email protected]

Als verkoper succesvol met DISC Sales!

Wat je niet wilt…

Jij zit net lekker in je salesrol, je hebt je presentatie aan de klant met verve gedaan en tot je verbazing zegt de klant dat hij er later op terugkomt maar nu geen interesse heeft. De klant kijkt zeer neutraal en jij begrijpt niet waar het is fout gegaan. Hij was immers zo enthousiast?

In het begin van mijn salescarrière kwam ik dit ook regelmatig tegen. Een leuke prospect ontmoet, goed gesprek gehad en hij nodigt mij vervolgens uit om te kijken of we zaken kunnen doen. Vol enthousiasme ga ik naar de afspraak, kom op tijd en promoot mijn bedrijf en mijn product met verve. Toch krijg ik nul op het rekest als ik de klant vraag hoeveel stuks hij wil bestellen of wanneer we kunnen beginnen met leveren. Inmiddels weet ik wat de oorzaak is, hoe ik dit kan beïnvloeden en hoe ik anderen kan behoeden voor deze beginnersvalkuil.

Ik hoor je denken: je hebt geen behoefte gekwalificeerd, je hebt niet goed geluisterd, verkopers hebben twee oren en één mond en dat is niet voor niets. Allemaal waar, maar het echte geheim zit ’m in de platinaregel: spreek de taal van je klant! Behandel hem zoals hij behandeld wil worden! DISC helpt je daarbij.

Wat is DISC?

DISC is een tool die inzicht geeft in persoonlijkheid en gedrag. Het onderscheidt vier kleuren, vier drijfveren en motivatoren. In dit blog beperk ik me tot de vier kleuren, hun gedrag en voorkeuren. Niemand is natuurlijk één kleur. 5 procent van de bevolking heeft maar één voorkeursstijl, 15 procent heeft drie voorkeursstijlen en 80 procent heeft er twee.

©DISC Factor

D, rood: doelbewust, doelgericht, kort en bondig en zeer daadkrachtig en zeker
I, geel: spontaan, vrolijk, optimistisch, gezellig en snel, inspirerend en een verhalenverteller
S, groen: stabiel, geduldig, procesmatig, bedachtzaam, harmonieus en de tijd nemend
C, blauw: analytisch, kwaliteit, details en processen met de juiste argumenten

Het mooie is dat jij je eigen voorkeursstijl kent en de andere stijlen kunt toepassen wanneer de situatie daarom vraagt.

Janet Herraiz

Janet Herraiz

partner

De salesspecialisten van CSO Netwerk ontwikkelen samen met u de juiste markt- en klantbewerking voor uw onderneming. Met als doel dat u uw commerciële ambities duurzaam realiseert.

Uw commerciële ambities duurzaam realiseren!

Voor meer informatie over de DISC klik hier!

Mijn ervaring

Mijn eigen DISC-profiel is een hoge DI. De I zorgde ervoor dat ik als beginnend verkoper heel enthousiast was en niet uitgepraat raakte over ons bedrijf en over onze geweldige producten. In superlatieven en met veel handgebaren was ik een spraakwaterval die ook wel vragen stelde, maar vooral veel aannames had en hoorde wat ik graag wilde horen. Mijn hoge D maakte mij zeer doelgericht. Zelfverzekerd en rechtdoorzee trad ik de klanten tegemoet en ik vroeg snel om de deal, want ik vond het vanzelfsprekend dat ze met ons bedrijf zaken wilden doen. Groot was dan ook de teleurstelling dat het zo niet altijd werkt. De meeste inkopers hadden een heel ander profiel dan ik en dus andere voorkeuren voor gedrag en communicatie. Ik nam nog niet echt de tijd om de persoonlijkheid van de ander goed in te schatten en me daarop aan te passen.

Wat heb ik geleerd

Nu, 20 jaar verder, kan ik zeggen dat de ervaring en werken met DISC mij en de bedrijven waar ik word ingezet veel succes hebben gebracht. Een hoge conversie als het gaat om nieuwe klanten werven en orderintake. Het goede nieuws: ook jij kunt dit leren! Elke verkoper die tijd in zichzelf investeert en die openstaat om te leren kan nog succesvoller worden. Meer afspraken, betere gesprekken, een hogere conversie en gemiddelde orderwaarde. DISC Sales leert je dit.

Wat leer je?

  • Hoe je kunt spiegelen in communicatie en gedrag op het profiel van je klant.
  • Hoe je de juiste vragen stelt tijdens je gesprek met de klant.
  • De behoeftes van de klant herkennen zonder dat die ze expliciet heeft uitgesproken.
  • Hoe je je voorstel maakt, passend bij de wens van de klant.
  • Wat je manier van presenteren moet zijn, zodat de klant het interessant vindt.
  • Hoe je de waarde van je voorstel aantoont, passend bij de voorkeur van de klant.
  • Welke bezwaren je kunt verwachten en hoe je ermee omgaat.
  • Welke afsluittechniek je het beste kunt gebruiken.

Ook DISC succesvol inzetten?

DISC Sales brengt meer succes in de verkoop. Het is een must voor alle verkopers met een echte winnaarsmentaliteit. Een must voor alle salesteams die boven zichzelf uit willen stijgen. En een must voor alle mkb+bedrijven die succes en plezier in ondernemen willen. Als CSO netwerk hebben wij de kennis en ervaring om DISC succesvol in de praktijk te brengen. Wij trainen al jaren met succes salesprofessionals en salesteams. Onze kennis delen we graag met jou. Als je interesse hebt, laat het ons weten met een PB of een commentaar op dit bericht, dan nemen we direct contact met je op. We komen graag langs voor een kopje koffie, want die I (geel) krijg je er niet meer uit! 😊

We spreken je graag snel!
Janet Herraiz

Geïnteresseerd

Laat via onderstaand formulier je gegevens achter, dan nemen wij spoedig contact met je op.