085-4833503 [email protected]

Als wielerliefhebber volg ik de Tour de France. Wat een spektakel, wat een afzien en wat een strijd. De geletruidrager heeft het zwaar en wordt keer op keer aangevallen. Zijn positie wankelt. Hij houdt stand en keert in een afdaling terug bij zijn naaste belagers. Hij geeft zich niet snel gewonnen. Zijn concurrenten strijden op de limiet. Harder kunnen ze niet. De afgelopen periode voorafgaand aan de Tour is er hard getraind. Of het nu gaat om het algemeen klassement, de sprinttrui winnen of de bergkoning worden, ze willen allemaal de beste zijn. Daar wordt veel en jarenlang in geïnvesteerd. Zo hebben de renners een goede ploeg om zich heen nodig. Een goede staf is onontbeerlijk om de lijnen uit te zetten. Als ploeg zet je doelen uit. Bewaking van deze doelen is van groot belang. Er gaat immers veel geld in de wielersport om. Sponsorgeld. Deze sponsoren dragen de sport een warm hart toe. Ook willen ze naamsbekendheid. Zoveel mogelijk in beeld. Het miljoenencircus dat de Tour heet geeft deze mogelijkheid. Wereldwijd kijken er 4,5 miljard (!) mensen in meer dan 50 landen naar dit spektakel. In Nederland kijken er gemiddeld ongeveer 1 miljoen kijkers per dag naar zwoegende renners. De Avondetappe trekt nog meer (ca. 1,2 miljoen kijkers per dag).

Stel u bent ondernemer. Druk met het behouden van uw voorsprong. Plannen worden gemaakt. Toch heeft u het gevoel dat uw concurrenten u aan het inhalen zijn. Het ontbreekt u echter aan tijd om te achterhalen waar dat gevoel vandaan komt. U bent bezig met hard werken om uw voorsprong te behouden. De waan van de dag regeert. Medewerkers doen hun uiterste best om te voldoen aan de wensen van de klant. De klant staat voorop en die moet koste wat kost tevreden worden gehouden. Daarvoor zijn de belangen te groot.

Even de vergelijking met een wielerploeg:

  • Heeft u de doelstellingen nog goed staan?
  • Welke belangen staan er allemaal op het spel?
  • Moet het (financieel) anders?
  • Bent u nog wel in beeld bij bestaande klanten, laat staan nieuwe?
  • Werkt uw strategie nog?
  • Heeft u de juiste mensen op de juiste plaatsen in uw organisatie?

Zomaar een aantal vragen die tot nadenken aanzetten.

Als u zich herkent in dit beeld is het tijd om te veranderen. Heldere doelstellingen zijn noodzakelijk om op lange termijn te presteren. Alle medewerkers van de organisatie weten waar ze het voor doen. Dat geeft een motivatie die zijn weerga niet kent. Periodiek (dagelijks, wekelijks of maandelijks) bent u op de hoogte van de voortgang. U weet aan welke knoppen u kunt draaien. Gegevens uit de organisatie weet u te vertalen in informatie. Zo kunt u uw strijdende concurrentie het hoofd bieden.

Wij ondersteunen u graag met het behalen van uw doelen. We zorgen dat uw rendement op korte en lange termijn wordt vergroot. CFO netwerk neemt u het nodige werk uit handen. Dat betekent dat u rust krijgt om dat te doen waar u goed in bent. Ondernemen zit u namelijk in de genen. U krijgt meer succes en plezier in ondernemen. Dat is toch wat u voor ogen hebt?

De Tour de France nadert haar ontknoping. Dan wordt duidelijk wie de winnaar is. Een topteam zijn ben je niet zomaar. Dat vergt doorzettingsvermogen en keuzes maken. Wilt u eens doorpraten over hoe u uw organisatie naar een volgende fase loodst? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. We komen graag eens langs voor een kop koffie.

Met sportieve groet,

Wiebo de Vries
Partner CFO netwerk