085-4833503 [email protected]
Als commercieel professional doe je alles om jouw (potentiële) klant het juiste advies te geven. Je hebt een waardevolle oplossing voor de behoefte van jouw klant en je wilt hem graag helpen.

Je marktinformatie is goed en de marketingondersteuning is goed geregeld. Je hebt een gedegen concurrentieanalyse gedaan zodat je weet wat jouw propositie onderscheid van de anderen. Je weet welke klanten behoefte hebben aan jouw propositie en je klantcontactstrategie is goed. Niets staat je in de weg om succesvol jouw product of dienst aan de klant te verkopen.

Toch is het gedrag van klanten regelmatig onvoorspelbaar. Als commercieel professional denk je dan:

“Waarom krijg ik geen afspraak met deze klant?”
“Waarom begrijpt deze klant mij niet?”
“Waarom kom ik niet goed in gesprek met deze klant?”
“Waarom is deze klant niet bereid mij de informatie te geven die ik nodig heb voor een goed advies?”
“Waarom reageert deze klant zou lauw op mijn offerte?”
“Waarom wil deze klant nadenken over mijn voorstel”
“Waarom wil deze klant eerst nog overleggen over mijn voorstel?”
“Waarom wil deze klant altijd korting”?
“Waarom is het zo lastig afspraken maken met deze klant?”
“Waarom heeft deze klant altijd haast?”
“Waarom lukt het mij niet deze klant overtuigen van de waarde van mijn oplossing?”
“Waarom vraagt deze klant altijd om extra informatie?”

Wat zou het fijn zijn om het gedrag van je klant beter te begrijpen, te voorspellen en te kunnen beïnvloeden.”
DISC® kan daarbij helpen. DISC® is een instrument dat het gedrag en de communicatie van mensen in kaart brengt.

Wat meet DISC®?

DISC® is een instrument dat diverse kenmerken van menselijk gedrag en communicatie meet. Het brengt de vaak complexe werkelijkheid van mensen en hun gedrag overzichtelijk en begrijpelijk in kaart. Het geeft antwoord op:

  • Wat voor de verschillende klanten doorslaggevend is om van jou te kopen.
  • Waarom sommige klanten met name kopen vanwege de relatie met jou en anderen op basis van de inhoud van jouw voorstel.
  • Waarom sommige klanten heel spraakzaam zijn en anderen wat terughoudender.
  • Waarom sommige klanten snel beslissingen nemen en anderen daar wat langer over doen.
  • Waarom je met sommige klanten heel goed afspraken kunt maken en anderen regelmatig op afspraken terugkomen.
  • Waarom dezelfde offerte bij de ene klant wel werkt en bij de andere niet.
  • Waarom sommige klanten heel flexibel zijn en anderen hechten aan regels en procedures.

DISC® geeft inzicht in waarom we doen wat we doen.

Kennis van DISC® geeft de mogelijkheid om jezelf en je klant op een goede manier te begrijpen. Hierdoor kun je:

  • In contact met je klant de persoonlijkheidsstijl van je klant makkelijker herkennen;
  • Beter aansluiten op de persoonlijke voorkeur van communicatie van je klant;
  • Sneller de koopmotieven van jouw klant achterhalen;
  • De vorm en inhoud van je voorstel aanpassen aan de voorkeur van de klant;
  • Bouwen aan onderling vertrouwen en verschillen in anderen beter waarderen.

Voor jou als commercieel professional is het zeer waardevol om m.b.v. DISC® beter inzicht te krijgen in je eigen persoonlijkheid en die van jouw klant. Het zorgt voor meer begrip, betere communicatie, succesvolle samenwerking en een beter resultaat.

Ben je als commercieel professional geïnteresseerd in het inzetten van DISC® in jouw sales-proces? De DISC® gecertificeerde CSO-partners helpen je graag! Neem contact op per mail.